BeRape RamAi BaCa BLoG aKoo Nih???

Sunday, February 1, 2009

DuiT..o0o..dUit...

Salam materialistik..

Iklan Berita Harian menyebut, "zaman dah berubah, dunia dah maju.." Benar. Zaman ini, bukan lagi zaman untuk kita menilai seseorang daripada rupa mahupun sikapnya, tetapi kita menilai menggunakan mata dan akal pada kebendaan seseorang - DUIT...

Duit itu raja dunia. Jika tidak, tidaklah Amerika Syarikat sanggup membedil Iraq semata-mata untuk mengaut hasil minyak yang ada pada dasar buminya..wah, berpolitik antarabangsa jap aku..hee..

Teringat aku kata-kata mantan Menteri Kewangan Malaysia, Tun Daim Zainuddin dalam satu wawancara yang aku baca di satu blog, apabila diajukan perihal mekanisme kawalan negara dalam menangani krisis ekonomi dunia..ujar Tun;
"...apabila RM50 itu nilainya sama dengan RM20, itu menunjukkan bahawa nilai matawang kita semakin jatuh..."

Aku setuju kata Tun Daim. Malah, kita tak perlu lihat pada nilai yang besar2. Cukup dengan nilai yang ada pada 50 sen arini.. Dulu, masa aku darjah 1 , 50 sen tu boleh beli mee goreng dengan air Oren cawan kecil tau..sekarang? aku tanya kat anak sedara aku; secawan air oren dah 60 sen. Nasi lemak RM1.50..alih2 da RM2.10 utk mknn asas. belum lagi mknn nafsu; cam sosej, nuget dan mcm2 lagi la..nak dekat RM5 gak la belanjer sekolah sehari...

Itu baru kepada yg single. Tp zaman skrg bukan senang nk cari yang single..kapel tu da jd norma masyarakat plak..utk yg ade awek, kena plak belanja awek makan waktu rehat. kalo tak, dia taknak mkn dgn kita..balik sekolah, kena belikan dia aiskrim. Sbb dia kata panas tgh2 hari jln ngan kita, sedangkan kita punyalah bimbang dia balik sorg2. bahaya pada zaman la ni..malam, kita nak tau dia dah makan atau belun, kena plak topup kan dia. kalo tak, macamane dia nak bls mesej kita. nak kol, nanti bapak dia dengar plak suara kita yang jantan termacho..naya..

Haha, punyalah susahnya bila kena pikir pasal duit pada zaman mcm ini.. nak buat ape2 pun, kena guna duit..masuk tandas apatah lagi..kasih sayang pun dibeli dengan duit..perempuan sekarang, berape kerat ajer yg masih berpegang pada falsafah lama.. yang ramainya, pilih pakwe bukan pada rupa dan perangai, tetapi pada DUIT nya..konon2 duit tu boleh bwk masuk kubur..

Lar...panjang plak entri aku kali ini. Apsal la plak tiba2 aku bercerita pasal duit ek??? Sebenarnya, aku tgh miskin skrg ni..elaun tak masuk2 lagi. Bila tgk kawan2 gi karaoke, aku telan air liur aje simpan suara aku yang lunak mcm josh groban tuh.. (hohoho..)

"tu la..masa ada duit, ko tak ingat. boros. kan dah terpaksa berlapar sekarang.." itulah antara kata-kata yg dilafazkan oleh kawan aku. eh, elo! mentang-mentang duit PTPTN ko da masuk awal, so ko kerek ngan aku ek..takpe2. aku tak kesah pun. lagipun, bukan aku nak pinjam duit ko pun. aku pun tak suka pinjam duit2 orang ni. dengan duit kita dapat bina hubungan, dengan duit juga kita meranapkan suatu perhubungan..lagipun, buatnya kita "pergi" sebelum sempat lunaskan hutang-hutang kita, kan naya tu..bukan senang nak dapatkan keikhlasan daripada pemiutang utk "halalkan" hutang-hutang kita, ek...huhuhu

tapi aku daripada dulu lagi dah berpegang pada satu prinsip...percaya pada rezeki yang Tuhan berikan pada kita..tp tidaklah bermakna sehingga tahap kita tidak berusaha mendapatkan rezeki..ada, tapi aku yakin bahawa Tuhan telah tetapkan rezeki masing-masing..aku dah banyak kali terjadi perkara macam ni..apabila aku dalam kesempitan, Tuhan akan permudahkan jalan-Nya untuk aku...

aku dah banyak kali mengalami kesempitan duit...bukanlah kerana aku boros..tp, pada kawan2 yg rapat dengan aku, mereka fahamlah apa yang terjadi sebenarnya..masa kat matrik, tika aku dalam kelaparan menjelahi bulan ramadhan, Tuhan datangkan aku Zaim (skrng ni kat UTeM..hahaha, kasi promote seh) untuk menghabiskan satu tin kerepek bawangnya...Tika aku di semester satu kebingungan menjalani ibadah puasa dalam keadaan bertongkat kerana excident, Tuhan berikan aku KJ (yang sekarang dalam proses diet..huhu..kasi havoc) yang tiap2 pagi pukul 4, aku kena kejutkan dia utk bawak aku gi sahur sama-sama...dan sekarang, tika aku kekeringan kerana elaun tak masuk2 jugak, Tuhan sediakan aku pelbagai program yang ada makan-makan free..sedap seh...sedap ape?? SEDAP FREE...hehehe

Kesimpulannya, beringat-ingat kawan-kawanku yang sedang bersenang-lenang..jgnlah kita lupa dan boros akan rezeki yang diberi...tatkala kita dalam kesempitan, hargailah nikmat Tuhan..dan dalam kita kesenangan, syukurilah kurniaan-nya...namun, jika korang semua still berdegil nak boros berbelanja, ape kata, KORANG BELANJA AKU MAKAN-MAKAN KER??? BELANJA AKU GI KARAOKE ATAU MAEN BOWLING KER?? DAH LAMA TAK BERSUKAN NIH..huhuhu..

Belanjalah ROY untuk kemaslahatan bersama...

No comments:

Post a Comment