BeRape RamAi BaCa BLoG aKoo Nih???

Saturday, May 2, 2009

sTuDy..BeLaJaR..BeLAjo ???



argh....tensen!

lagi sikit lagi....
lambatnya....



kali ni, aku memang tensen! tinggal lagi satu paper nak abes final untuk sem ni...aku malas nak bicara tentang cemerlang atau tidak keputusan aku utk semeter ni, tapi aku nak bicara tentang kenapa lah kali ni exam aku lambat plak abes....huhuhu

last paper aku 5hb bersamaan hari selasa...memang ah nampak biaser ajer bg sesetengah org, tapi bagi aku yg akan jalani latihan industri a.k.a praktikal masa cuti sem ni, memang tak terasa cuti pun..hurmmm

sebab?? aku myb balik umah 6hb, tapi 8hb dah kena gi tempat praktikal....sbb ada mesyuarat dan juga program kat sana walaupun mengikut tarikh sepatutnya aku mulakan praktikal adalah 11hb...maknanya? aku cuma ada 2 hari utk rehat2 kat umah, cari dan beli baju kemeja dan seluar slack baru utk praktikal ni...huhuhu...hah? korg nak tau kat maner aku praktikal??? ada lar.biarlah rahsia....hehehe

walaupun otak dah ligat berfikir perancangan dan susunan jadual waktu utk balik umah ni, tp paper last ni takleh diabaikan...paper Research Method plak tu..pergh! ni subjek yg kitorg sepatutnya kena dapatkan A kalau betul2 nak jd seorang ahli psikologi yg sejati...selain subjek statistik lar..ceewah...hahaha..tp, aku tak dapat lg gambaran macamaner nak jwb paper nih..nak jumpa lecturer yg ngajar, busy sgt ngan meeting dan lain2 hal...mentang2 dah jd Ketua Jabatan skrg...hohoho



tp......gaya aku tetap akan cool....study rileks2...nak gelabah wat aper...kalo gelabah, lg la tak masuk aper2 kan???hehehe...sambil study main tenet, tgk TV...tu dah jd tabiat..akmal, coursemate aku slalu ragui ngan cara aku study..yela, dia tgk aku rileks sgt2....hehehe...yela bro, takkan ko nak aku bakar buku2 belajo, pastu minum abu2 dia utk tunjukkan bhw aku belajo dgn bersungguh2? (ni kaedah yg diajar oleh cikgu aku ms sekolah menengah dulu..ade ker patut dia percaya ngan benda2 gini??? kalo camtu, semua org la bley jd penghafal yg baik!!!..)

aku pun dgr2, cara aku ke kuliah pun budak2 dah jadikan sebutan..sampai yuyu yg kos pendidikan kemahiran hidup pun bley tahu mcmane gaya aku biler ke kuliah, aper kes???? hehehe...takde ape2 pun...bukan gaya berpakaian tau...apatah lg gaya berjalan...tp gaya aku menghadapi kuliah lar..aku kalo gi kuliah, aku juz bawak sehelai kertas dan pen ajer. lgpun, aku mmg tak gunakan beg atau bekas pensel pun ke kelas...kertas tu plak, aku lipat2 masuk dlm poket seluar kat belakang...dan, aku tak bwk buku2 pun (lgpun, aku memang jarang beli buku rujukan kecuali kalo aku rasa buku itu akan aku gunakan utk masa akan dtg dan masa yg panjang...so, sori la buku2 psikologi biologi, psikologi abnormal, psikologi kognitif dan lain2 yg aku rasa aku tak guna masa bekerja nanti..hehehe...). so, bila exam paper2 ni, aku cuma depend pada lecture notes ajer..memang la kdg2 sakit hati bila soklan yg kuar hanya lah totally based on the book..tp redha dan redah ajer la...ala, org lain pun bukan sempat atau rajin nak abeskan satu buku yg maha tebal tu kan??? hehe..memandai ajer aku nak rasionalisation kan...hehe




tapi tu gaya aku ke kuliah....gaya aku study pun, aku bersenang-lenang ajer...bc notes bilamaner aku suka dan sambil wat perkara2 yg aku suka cthnya tgk tv...tu yg tak senang duduk bile mlm hari ada rancangan tv besr, tp esok pagi ada paper yg sgt2 tough....pergh, konflik dilema tu...tp, akhirnya aku tetap akan tgk gak rancangan tu...hehe..misalnya masa citer House Of Wax rabu malam aritu..khamis pg, ader paper psikologi abnormal...pergh..perit....

walau bagaimana bersenang-senangnya aku merehatkan diri, tapi tak bermakna aku tak ambil berat akan pelajaran aku..itu tetap keutamaan...aku tetap membuat terbaik mungkin walaupun org mempertikaikan usaha aku yg tak seberapa, kerana aku lebih tahu apa yg aku usahakan...so, tak perlu kita mengikut cara org, kalau kita tak selesa dgn cara mereka...tp, kalau cara kita tak membuahkan hasil yg lumayan, wajar lah kita merubah utk kebaikan di masa hadapan....



p/s: org selalu tanya aku mcmane cara aku menghafal. jwpn aku, visualisation...apekebenda tuh?? korg cari la sendiri....hehehe


3 comments:

  1. aku tau... visual kn apa yg ko nk hfl. so kamu ni visual learner... aku? visual, audio, n reading. hehe...

    xpe roy... blaja rjin2. bggakn mak bpk...

    ReplyDelete
  2. betol3.!!
    BANGGAKAN MAK BAPAK..!!!

    ReplyDelete
  3. study hard or study smart?
    which one suitable for me?
    hahahahaha

    ReplyDelete