BeRape RamAi BaCa BLoG aKoo Nih???

Monday, April 5, 2010

KiTa BerBeZa


unik
lain
sukar


apa yang aku nak nukilkan ni???hurm....aku cuma nak ajak korg semua berfikir, bahawa setiap daripada kita adalah berbeza antara satu sama lain..pemikiran kita berbeza, latar belakang kita berbeza, nilai pegangan kita berbeza...yang sama, adalah kita manusia yang diberi akal fikiran untuk berfikir dan menilai sesuatu perkara..


kenapa aku utarakan soal perbezaan ni?? kerana, untuk memahami seseorg, ya, mmg sangat payah..sedangkan suami isteri yang hidup bersama berpuluh2 tahun pun adakala tak dapat memahami sepenuhnya pasangan masing-masing, ni kan pula sahabat yang kita kenal setahun dua...

aku mengaku, aku punyai ego yang tinggi...aku tak suka bilamana sesuatu yang diberi diungkit..semua pun tak suka akan sikap begitu...kerna itu, aku lebih tegar memberi daripada menerima, kerna hati yang memberi akan lebih puas dan tenang berbanding yang menerima


malah, adakala, sesuatu yang diterima daripada seseorang hanya akan mendatangkan pelbagai nista di belakang...aku jenis yang menerima kritikan. tapi, jangan sampai membabitkan orang lain, kerna itu bisa membuatkan aku kemarahan...tapi, YA! aku menghargai tiap2 perbuatan yang orang lain lakukan untukku, kerna aku sedar betapa prihatinnya ia terhadapku..namun, penghargaan dan pegangan diri adalah berbeza, yang sukar untuk difahami..

Terima kasih kerna meraikan aku, dan maaf kerna sukar memahami aku...kerna kita manusia biasa, yang banyak kekhilafan dan kelemahan yang sukar untuk diubati..


p/s: kalau bintang jadi samar, bulan juga kelam seketika...

3 comments:

  1. yup...lain orang lain orang...lain perangai nya...tapi kadang² yang lain² tu la yang membuatkan serasi dalam berkawan....

    dan betul jugak...tak semestinya kita kenal seseorang tu dah lama bermakna kita dah kenal perangai die...dan tak bermakna kita baru kenal seseorang tu kita tak kenal perangai die...

    *eh apa aainaa taip ni? faham tak?

    ReplyDelete
  2. hahaha..takpe2..paham2.. (dgn senyum sipu2)
    betol...perbezaan la yg wat kita serasi dlm berkwn..tp, ia perlu disertai dgn kesabaran..sbb, utk memahami perbezaan tu, bukannya dlm seminit dua..

    tp, dlm bkwn...yg disulami dgn persefahaman...dan disirami dgn kesabaran..pasti menonjolkan rasa ketidaksempurnaan tatkala kehilangan..

    ReplyDelete
  3. betul kalo tak sabar memang susah nak kenal dan mewujudkan keserasian.....dan ianya akan amik masa....

    pergh bahasa yang sangat tinggi ni nasib paham gak....betul²...bila dah wujud keserasian dan adanya penerimaan dan pemberian...bila salah seorangnya menghilang...memang kita akan rasa kehilangan dan cam tak lengkap jek...kan....

    ReplyDelete