BeRape RamAi BaCa BLoG aKoo Nih???

Wednesday, December 30, 2009

MeNYeSaL....


Sakit
Sayu
Serik

Apa yang aku tulis kali ni??hurm...Sebenarnya, aku sering tertanya-tanya...apakah yang lebih penting, sahabat atau kekasih? kerna seringkali kita disogokkan, berkwan biar seribu, tetapi berkasih biar satu....tp apakah ini bermakna kawan itu ada cebisan sahaja kedudukannya dlm hidup kita, sementelahan terpaksa dikongsi dgn yg seribu??

itu hanya lah persoalan...aku yakin, berbeza antara kita semua...ada yg mengagungkan kekasih, bilamana kawan ditolak demi masa yang sedikit hanya utk kekasih; dan ada yang mengabaikan kekasih bilamana terperangkap atas pengiktirafan erti kwn kepadanya?

aku bukan nak retorik...cuma bila aku terdengar lagu tema sinetron yg sedang disiarkan di TV3 skrg, pukul 2, isnin-khamis, Tasbih Cinta, aku terpempan seketika...sejujurnya, aku sangat menyukai lirik dan melodinya..begitu menusuk hati, dan lagu itu tiap2 masa aku dengari dan nyanyikan..Menyesal by Ressa Herlambang (lagu ni aku jdkan latar blog aku ni skrg, dan liriknya ada di sebelah kanan blog ni)

aku pernah berdepan dgn kedua-dua jenis kwn begini..aku tahu, betapa hati A terluka, bilamana B ni mengetepikan persahabatan yg dibina bertahun2, disebabkan kehadiran kekasih yg baru dikenal...dan aku pernah melihat, C yang sanggup melupakan perasaan hatinya terhadap perempuan Z, bilamana D meluahkan kesukaannya terhadap Z kepada C, dan C tak sanggup memberitahu bhw mereka sedang berhubungan, lantas meminta Z utk menerima D dlm hidupnya...

Bukan C yang kejam..kerana meminta Z mengubah hatinya utk D...tetapi C tak sanggup, membiarkan D kecewa, kerana dia adalah kwn nya...C sanggup menambah kekecewaan, asalkan dia tak berkongsi kasih dgn seseorg yg didamba oleh seorg kawan...Aku faham, betapa sengsaranya C bilamana org di sekeliling mengatakan dia bodoh, kerana Z adalah miliknya...tp, bodohkah dia kerana memilih hati seorg kawan, berbanding dgn hati seorg perempuan yg dia sendiri tiada kepastian adakah itu untuknya??Korang pikir lah maksud yg aku sampaikan ni....

Hati itu lumpuh...apabila terpaksa dibahagi kepada dua....


p/s: aku sarankan sgt korg tgk cerita di bwh ni...sgt menarik..aku sendiri baru mulai tgk minggu ni...

Tajuk: TASBIH CINTA

Pelakon: Laudya Cynthia Bella, Andrew Andhika, Bayu Kusumanegara, Helsi Herlinda

Sinopsis:

ROSSA (22 thn) dan GUNAWAN (25 thn) adalah pasangan suami istri yang sedang berbahagia. ROSA baru saja melahirkan anak pertama mereka yang diberi nama BELLA.IRWAN (25 thn), sahabat mereka, menjemput pasangan berbahagia ini dariRumah Sakit. Namun malang, di dalam perjalan mereka mengalamikecelakaan. Mobilyang dikendarai oleh IRWAN terbalik. ROSA langsung meninggal seketika, sedangkan GUNAWAN terluka parah. Sementara IRWAN dan BELLA (sang bayi) selamat.

Saat keadaan semakin genting, GUNAWAN yang sekarat menitipkan BELLAke IRWAN. GUNAWAN meminta IRWAN untuk menjaga anaknya. Pada saat itu,IRWAN tidak memiliki pilihan selain mengiyakan permintaan GUNAWAN.IRWAN lalu membawaBELLA pergi dari situ. Tidak lama kemudian, mobil yang terbalik itu meledak. Memusnahkan jasad GUNAWAN dan ROSA. Ternyata IRWAN tidak menunaikan janjinya. IRWAN malah meletakkan BELLA diatas keranjang lalu dihanyutkan ke sungai. IRWAN memiliki rencana untuk menguasai kekayaan keluarga GUNAWAN.

IRWAN yangbermuka dua, lantas berpura-pura sedih di hadapan IBU WIJAYA (60 thn).IBU WIJAYA adalah Ibu kandung GUNAWAN. IBU WIJAYA adalah seorang wanitayang sangat kaya. IRWAN yang pandai menjilat lantas bisa mempengaruhi IBU WIJAYA. IRWAN yang dianggap baik, kemudian diberi kekuasaan untuk mengurus kerajaan bisnis keluarga WIJAYA. IBU WIJAYA yang hidup sebatang kara bahkan menganggap IRWAN sebagai anaknya sendiri. BELLA yang masih bayi hanyut mengikuti arus sungai.

Seorang pelacur bernama YUNI (25 thn) kemudian menemukan BELLA. YUNI membesarkan BELLA dengan harapan, jika nanti YUNI tidak laku lagi sebagai pelacur maka BELLA-lah yang akan menggantikannya. Seiring berjalannya waktu, BELLA tumbuh menjadi gadis remaja 16 thn yang cantik, periang, ulet dan baik hati. BELLA bekerja dengan giat sebagai penjual koran agar bisa memberikan uang kepada YUNI. Hal itu dilakukan karena BELLA tidak ingin menjadi pelacur seperti YUNI. Tapi YUNI terus berusaha untuk menjerumuskan BELLA ke kehidupan pelacuran. YUNI yang tergiur dengan uang banyak, terus membujuk BELLA. Untungnya BELLA selalu pintar mengelak. Dengan bantuan ELSYE BENCONG, sahabatnya, BELLA selalu bisa mengecoh para pria hidung belang. Dengan kecerdikannya, BELLA bisa mendapatkan uang tanpa mengorbankan kesuciannya.

Di rumah, BELLA tinggal bersama YUNI dan AYU (6 thn). AYU adalah anak angkat YUNI yang lain. BELLA sangat sayang dengan AYU. YUNI sering memanfaatkan keadaan tersebut dengan menyakiti AYU demi meminta BELLA melakukan sesuatu untuknya. Suatu kali AYU sakit dan membutu*kan biaya besar untuk pengobatannya. BELLA yang sedang kelimpungan, tak sengaja bertemu dengan MELVIN (17 thn). MELVIN adalah cowok playboy yang sering mempermainkan cewek. MELVIN mengiming-imingi BELLA dengan uang yang sangat banyak jika BELLA bisa membuat JOAN (18 thn, kakak MELVIN) jatuh cinta.

Berbeda dengan MELVIN, JOAN adalah cowok baik yangkutu buku, disiplin dan sangat serius dalam menjalani kehidupannya.MELVIN dendam dan ingin memberi pelajaran kepada JOAN. MELVINyangmerupakan anak IRWAN-HESTI merasa kesal karena IRWAN begitumembanggakan JOAN. MELVIN ingin membuktikan bahwa kehidupan JOAN pastiakan berantakan jika mengenal cinta. Apalagi jika JOAN justru jatuh cinta kepada cewek yang salah. Cewek yang pasti akan ditentang keluarga mereka karena berasal dari perkampungan kumuh pelacuran.

Keadaan AYU semakin parah. BELLA yang tidak punya pilihan akhirnya menerima tawaran MELVIN. BELLA lalu berpura-pura mendekati JOAN. Semula JOAN begitu antipati dengan BELLA. Begitupula sebaliknya, BELLA membenci JOAN yang dianggapnya sok suci. Tapi BELLA terus berusaha untuk mendekati JOAN. Lambat-laun, BELLA dan JOAN justru benar-benar jatuh cinta. MELVIN terus berusaha untuk memberi perintah kepada BELLA untuk menjebak JOAN. Namun BELLA yang sudah jatuh cinta kepada JOAN, akhirnya terus menolak perintah MELVIN.

Akibatnya, MELVIN yang kesal lalu membongkar kedok BELLA. Betapa terkejutnya keluarga JOAN saat tahu bahwa BELLA ternyata berasal dari kampung pelacuran. Mereka menganggap BELLA sama saja dengan para penghuni perkampungan kumuh lainnya. Mereka mengira BELLA adalah pelacur. IBU WIJAYA yang semula sudah menyayangi BELLA juga kecewa. IBU WIJAYA lalu membenci BELLA.

Betapa sedihnya hati BELLA saat dirinya kemudian diusir dari kehidupan JOAN dan keluarganya. BELLA semakin sedih saat tahu JOAN juga ikut membencinya. JOAN menganggap BELLA sebagai wanita materialistis yang hanya mengincar harta kekayaan keluarganya saja. BELLA kembali menjalani kehidupannya dengan bekerja keras demi menyelamatkan AYU, sang adik yang sakit keras. BELLA tidak kenal lelah mencari uang dengan cara halal. BELLA ingin membuktikan bahwa dirinya tidak pernah menjadi pelacur seperti yang dituduhkan JOAN dan keluarganya. Sementara itu JOAN dan IBU WIJAYA malah merindukan BELLA. Jauh di dasar hati, sebenarnya mereka percaya bahwa BELLA adalah wanita suci yang berhati mulia.

Apakah BELLA bisa membuktikan bahwa dirinya adalah wanita suci? Akankah IBU WIJAYA akhirnya tersadar bahwa BELLA adalah cucu kandungnya?


7 comments:

  1. tgk la..sape tak bagi tgk..hahaha
    p/s: Joan tu sama mcm aku...dari semua segi..huhu

    ReplyDelete
  2. tak suka jo tu..suka adik dier....

    tapi kan lagu tu memang best!!!!

    ReplyDelete
  3. hahaha...takpe2..jo tu mcm roy..rafi (atau melvin,versi indonesia) tu bg kat apai, sbb poyo sgt..hahaha...
    tiap2 masa yg ada roy nyanyi lagu ni aje...suka bangat

    ReplyDelete
  4. beberapa minggu lepas asyik pasang lagu ni je...tapi skang ni dah tukar lain...tapi serius kalo layan lagu ni sorang² memang sedih sangat...huhuu...;p

    ReplyDelete
  5. wah...jiwang gak aainaa ni eh...hohoho

    ReplyDelete
  6. jiwang??? erk...feeling terlebih je kot....huhuu...;p

    ReplyDelete