BeRape RamAi BaCa BLoG aKoo Nih???

Sunday, February 15, 2009

SeOraNg AkOo...dAn SeBuaH Bas..NgeRi!!!


Ini adalah sebuah kisah benar..tiada yang benar melainkan yang benar..namun yang benar perlu dilihat pada yang benar..walau yang benar itu kadang-kadang ada yang tidak benar..tapi cerita aku ini adalah sesuatu yang benar..dan sesuai untuk menjadi suatu yang benar..kerana aku seorang yang suka pada yang benar..tiada lain melainkan yang benar-benar benar..dan ini bukanlah lagu adam: benar-benar..tapi kisah aku yang benar..

(panjangnya entri..marah lah KJ nak kena baca nanti..uhukz)

Ptg jumaat lalu, sehari sblm 14 Feb (korg pk lar sendiri tarikh ape tu..aku tak smbut..hoho).. pada pukul 4.15, aku berlari secuak mungkin dari Berjaya Times Square menuju ke LRT Hang Tuah (sbb aku da beli tiket awal2..)..bas aku balik JB, pukul 4.30..alamak! da lewat nih..

aku pun dengan selaju The Flash, walau tak setegap Batman, cuba berlari-lari di atas angin walau tak seterbang Superman, namun aku gagahkan diri juga umpama The Hulk, menuju ke Stesen LRT yang tersergam di depan mata bagaikan Spiderman yang bermain sesawang..

Huh,elok2 aje..tak sampai 2,3 minit, datang dah train.aku pun naik dgn degupan yang kencang melawan gelora..tapi, sebaik saje train tu berenti kat plaza rakyat, aku berlari pecut semula bak watson nyambek masa muda-muda dulu..amek ajer beg2 kat tempat simpanan brg, aku jenguk jam kat tgn, "Dah pukul 4.28 !!" aku pun berlari ke platform 1

aku tgk bas mak aku dah sampai (oh ye..lupa nak gitau.aku berlari skali ngan mak aku td..hehe)..aku pun bg beg kat mak, n gi tgk bas aku kat platform 3 pas salam mak aku..(anak mithali katakan)

aku tgk takde pun bas plusliner ke JB.ak da resah. "Aku dah kena tinggal ke ni?" kat tangga platform, aku tgk ader makcik tu sibuk maen walkie-talkie..aku pun gi kat dia n tunjuk tiket..dia kata, "Bas tak sampai lg la dik.." adik?ala, biasa la tu.kang ckp cu, kantoi la plak dia tu da tua kan..

aku pun tunggu, tunggu dan tunggu lagi..da pukul 4.40 ni.bas mak aku pun da lama selambe jalan tepat pukul 4.30..aku da risau ni..aku pun gi semula kat makcik tu..dia ckp benda yg sama, "bas tak sampai lg la dik"..tiba-tiba...

ade sayup-sayup suara keluar drp walkie-talkie dia..ak tgk muka makcik tu da jd seyes..dia pun paling kat aku, da bg isyarat suh aku ikut dia..aku pun ikut aje la,tanpa tny ape2...

jauh makcik tu bawak ak..kuar drp puduraya tuh..aku da rasa bahang matahari..almaklum la,kulit aku agak sensitip sket ngn panas2 dunia ni..akhirat,insya-Allah dipermudahkan..amin..

aku da risau..makcik ni nak perngapa-apakan aku ker?? isk..pjg plak aku bercerita kan..hah,pendekkan aje la..rupa-rupanya, makcik tu nak bawak aku ke bas yang sepatutnya aku naik..dia ckp,jln nak masuk terminal sesak.nak tunggu lambat plak.lagipun, (hah,ade perkara lain yg berlaku ptg tu rupanya..isk..isk..)

aku pun sampai kat bas aku..PLusliner, KL ke JB...aku pun naek, hulur tiket kat drebar dia. muda lg,dalam 20-an aje umor dia..aku toleh2, eh, takde 2nd drebar ke?? aku malas nk melayan perasaan lg, aku pun trus naek bas menuju ke seat ak, 5A..huh,sib baek seat single rupanya..best sket nak layan perasaan sensorg..hehehe

bas tu cam da nak gerak masuk ke jlnraya..aku da risau..eh,tak tunggu org laen ker? aku pun gerak2 badan sket, selesakan kerusi..aku pun teringat! td, dalam kertas yg makcik tu bg kat drebar, hny ader satu ajer tulisan kat seat..maknanya, HANYA AKU SEORANG YANG BELI TIKET PETANG TU???

aku pun gigih tepon, mak, KJ n Yah..citer yg aku seorang ajer yg naek bas masa tu..huahuahua..riaknya aku..bila da gerak bas tu, aku pun teruskan tabiat dalam bas aku, TIDO!

sedar-sedar ajer, da sampai tempat perhentian rehat mane ntah..batu pahat kot (aku hentam ajer)..drebar tu kata, dia nak turun kejap aje.nak beli topup.aku pun cepat2 la gi sembahyang dulu..mmg kejap betul pun.ak sampai kat bas, drebar tu dah tercongok pun kat tepi.then,aku da naek bas, angkut barang2 letak kat seat depan, bas pun bergerak..

aku borak jap ngan drebar tu.."Bang, memang selalu ke kosong aje bas ke JB ni bila ptg jumaat?" brader merangkap dreba tu pun jwb, "tak jugak.tgk keadaan lar.lgpun ni tgh2 bulan kan."

Aku tny lagi, tak puas hati,"Tak rugi ke gerak gak walau seorg jer penumpang?kenapa tak cancelkan ajer trip ni?" Brader tu nak jwb gak,dia balas, "Tak rugi ape2 pun.Plusliner ni bas kerajaan. Tak kisah berapa org pun naek. Yg penting, on time. Sampai masa, ade atau takde org, bas kena jalan. Rugi tak rugi, itu hal kerajaan, Yang penting, gaji abang, hujung bulan masuk!"

Dan jawapan brader tu buat aku terfikir...kerana nak tepati masa trip, bas kena digerakkan jugak. walau hanya ader seorang penumpang yg bayar RM31.20, kerajaan kena tanggung minyak, tol, gaji pemandu, selenggara bas yg aku kira bukan takat sepuluh kali ganda harga tiket yg aku bayar td..tp berpuluh-puluh kali ganda kot..dan, duit kerajaan itu datangnya daripada mana? lu pikir la sendiri; mesej ceritanya...ngerinya tindakan kerajaan kita ek.. :(
(aku neutral k.. tak sokong mane2..huhu..hah, dan lg satu..disebabkan hny aku seorg aje penumpang bas tu, perjalanan KL-JB yg biasanya 4 jam 30 minit, hny jd 3 jam 30..untungkan aku??? hehehe)

P/s: sib bek aku tak di "rogol" oleh drebar tu..tak rela tau..auw.. :P


AdaKah Bas Ini JUGA hanya mEmbaWa seOrang PenumPang???

No comments:

Post a Comment